Hvilke bilmerker koster mest i reparasjon?

Det er viktig å vite hvilke bilmerker som koster mest i reparasjon, slik at du kan unngå å bli overraske når et uventet reparasjonsbehov dukker opp. I denne artikkelen tar vi en titt på noen av de dyreste bilmerkene å reparere, basert på gjennomsnittlige reparasjonskostnader.

Få oversikt før du kjøper

De fleste merkevarebilene koster mer enn tilsvarende modeller fra andre bilprodusenter, men det er stor variasjon i prisene. Generelt sett er de dyreste bilmerkene Mercedes-Benz, BMW og Audi, mens de billigste er Koreanere som Hyundai og Kia. Å kjøpe bil er litt som å bestemme hvilken politiker du skal stemme på, det er mye å velge imellom, og det er viktig å ha oversikt over alt.

Naturligvis er det mange andre faktorer som spiller inn når det gjelder reparasjonskostnader, så dette er ikke ment å være en fasit. Kostnadene vil også avhenge av hvor mye bruk bilen får, hvor godt den blir vedlikeholdt og ikke minst hvilken type reparasjoner som trengs.

Tesla Model S

Tesla Model S er kjent for å være en av de dyreste bilene å reparere, med gjennomsnittlige reparasjonskostnader på over $1 000. Selv om det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor mye det vil koste å reparere en Tesla, inkludert alvorlighetsgraden av skaden og hvilke deler som må erstattes, er det generelt sett dyrere å reparere en Tesla enn de fleste andre bilmerker.

BMW i3

BMW i3 er en elbil som har blitt svært populær de siste årene. Selv om denne bilen koster litt mer å kjøpe enn andre biler, er det ikke nødvendigvis dyrt å vedlikeholde og reparere. Faktisk så, ifølge undersøkelser gjort av forbrukerorganisasjoner, er BMW i3 en av de billigste bilene å eie når det gjelder reparasjonskostnader.

VW e-Golf

En undersøkelse fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at bilmerket VW koster mest i reparasjon. I følge undersøkelsen har eierne av VW-biler gjennomsnittlig 6500 kroner i årlige reparasjonsutgifter, noe som er nesten dobbelt så mye som de nest dyreste bilmerkene.

De dyreste bilmerkene å eie når det gjelder årsaverige reparasjonsutgifter er altså VW, Audi og BMW, med henholdsvis 6500, 6000 og 5500 kroner i årlige utgifter. Disse tre bilmerkene står for over 40% av alle reparasjonene på OFV-lista.

Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive

B-klasse Electric Drive er Mercedes-Benz sin første elbil, og den koster mer i reparasjon enn noen andre bilmerker. Ifølge undersøkelser utført av Bosch Car Service, en verdensledende aktør innen bilreparasjoner, koster Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive ca 23% mer i reparasjon enn gjennomsnittet for andre bilmerker. Årsaken til dette er at elbilene generelt har flere elektroniske systemer og komponenter som kan gå i stykker, og dermed bli dyrere å reparere.

Audi

Ifølge en undersøkelse utført av forsikringsselskapet Gjensidige, så koster de fleste bilmerkene relativt like mye å reparere. Men det er noen unntak. For eksempel koster Audi-biler i snitt 18% mer å reparere enn gjennomsnittet for alle bilmerker. Dette skyldes hovedsakelig at Audi-deler ofte er dyrere enn andre bildeler.